вторник, 27 септември 2016 г.

Защо не трябва да сравняваме децата си с никого


„Погледни, какво хубаво момиченце! Това е защото е с рокличка“, - чух аз и веднага спомените ми се задействаха.

Стъпка по стъпка създаваме комплекс за непълноценност у децата си.

Последователно и планирано. Коплексът ще се проявява в ученето, приятелството, любовта. Защото сме такива. Не можем по друг начина и не искаме да се учим. Защо ни е, ние и така си живеем  някак-си! Някак-си...

Позицията на човек, който е израстнал в постоянно сравнение и оценяване, никога няма да живее „тук и сега“, да казва „хубаво ми е“, „чувствам се добре“,  а само „аз съм по-зле (по-добре)“, „погледнаха ме на криво“, „изглеждам като пълен идиот“, „най-накрая мам каза, че съм се справил добре“, „аз трябва да искам да се храня“ и т.н.

Хитростта на тази клопка се заключава в това, че ние се объркваме във собствените си манипулации.

Така в една ситуация ние с лекота казваме „Виж, как Н. Хубаво се учи“, а в друга не даваме на детето да каже „Всички изкараха тройки на контролната, и Н. Също“. Във втория случай веднага ще парираме „Мен другите деца не ме интересуват – мен ме интересува как ти се учиш“. Да бе! Не интересуват! Напротив само това ме интересува сега... И последно – чувствата на моя син. Аз съм по-зле от другите! Аз съм лош родител! Какво ще стане ако всички го разберат... Просто аз като баща дори не мога да се справя със собствените си чувства. А инструментът за сравняване и оценяване е винаги под ръка. Ами разбира се! Колко години са ме учили!

Постоянното сравнение разяжда душата по-лошо и от насилието.

Сравнението в определен смисъл е майка на насилието. С тази разлика, че в ситуацията на насилие ще притискат мен, а когато ме учат постоянно да правя сравнения, аз започвам да притискам себе си – самостоятелно. Винаги. При това, за разлика от рефлексията, когато човек се опитва да разбере собствените си желания и мотивации, тук ние едно и правим, само страдаме. И няма никакъв път: страданието никъде не води. Дори и за да натрия носа на приятел, аз ще се науча да летя, удоволствието ми ще е кратко, съмнително и агресивно. Но нали не съм се научил самостоятелно да летя – именно приятелят ми ме научи. Един от най-честите резултати от този подход можем ежедневно да наблюдаваме. „Имам нова количка“ – радостно съобщава едно момченце. „Моята е по-хубава!“, „А на мен ще ми купят две!“, „Не ти е хубава количката“ – варианти на отговорите. При това, безусловно, най-нормалната реакция на свободен човек е именно: „Супер, количка! Много се радвам за теб! Дай ми малко да си поиграя! Страхотна е!“ и т.н. Наистина ли ние не искаме това? Или това е комплексът ни за непълноценност който не ни позволява дори да го желаем?

Да научиш човек да е по-добър от всички – значи да го поставиш в най-тежката ситуация.
Строго казано, от този момент той започва да съществува само при условието, че съществуват и другите. Няма повече негови страдания, радости и успехи. Има само сравнения, едни безкрайни сравнения. „Ето, момченцето нали не плаче!“ – А аз, представи си, плача! Представяте ли си? Трабва ми топлина и помощ, а не сравнението ти! „Ех, какво хубаво момиченце с поличка!“ – А на мен не ми харесва поличката, на мен ми е удобно в панталони да ходя. Искате да говорите както е, ами говорете! И не набърквайте момиченцето в поличка – тя няма нищо общо с това.

Знам си аз примерите които никога няма да ми представят: Моцарт и подобни на него. Ако видите ли, не са ги карали да бъдат по-добри от другите, нищо нямало да излезе от тях... Как пък не! Първо – ние не знаем, какво би излязло, а какво не. Второ, по-нещастни хора от „по-добри от останалите“, аз не познавам. (И аз също Н.П)

Неумението да приемеш себе си, мислите си, чувствата си – убиват пред очите ни цяло поколение.

От какво самоунищожаване се е появила формулата „Ние ще ги разкъсаме!“, а не „Аз ще се справя, защото ми е важно“, а „ще разкъсаме някой“, защото е единствения начин аз да се справя... Ами ето от какво: сравнението неизбежно довежда човека до унижението на други хора, към ненавист, към окончателна загуба на самия себе си, ако няма никой, с когото може да се сравняваме.  Сравнения, разбира се, само в наша полза. И на всяка цена. „ В работата сме като във вода, а в леглото като на война“. Прекрасен резултат.

Необходимостта постояно да се доказва всичко на свете пред – татко, учители, приятели – разрушава децата ни.

Човекът губи правото си на самота. Независима самота.

„Аз мога всички да ги победя, а тя не може“ – казва ми малко момченце, посочвайки ми сестричката си и търсейки моето одобрение. Мислите си, че такава е неговата природа? Успокоявате се, че вие не сте го научили? Ооо, разбира се че вие! И всички ние.

Нима истинските критерии за успех не са: хармонията, умението правилно да се избира това, което е на душата, умението да съответстваме на самите себе си?

Да, често да чуваме и въплъщаваме собствените си стремежи не е по-просто, от това да побеждаваме митичния враг (предварително измисляйки го, разбира се). Но и резултатите са несравними, че и удоволствието също. И получаването на това удоволствие преди всичко изисква вътрешна свобода. Която се проявява само при условието, че човекът разполага със правото над самия себеси. Без условия и контрибуции. Без съседското дете и родителите – медалисти. Просто така. Защото това право ни е дадено по природа. Защото ние сме родени с него.

Може би си струва да не се отнема?

Автор: Дима Зицер


Няма коментари:

Публикуване на коментар