четвъртък, 22 септември 2016 г.

«Моля, решете задачата»

През последните няколко години в Сингапур активно се използва методът за обучение на деца наречен «Продуктивен провал» (Productive failure). Този метод е предложен от завеждащия Лабораторията за изследване на учебните процеси, на Националния институт на образованието – Ману Капур (Manu Kapur).


Според него този метод е много по-продуктивен отколкото привичният вариант с пряка последователност на лекциите и практическите занимания.

Идеята на Капур е че, учениците първоначално трябва да пробват да решат задачата или уравнението, а едва след това ще получат обяснението – как би трябвало да го правят. Ученият смята, че децата обучаващи се според този принцип запомнят информацията по-добре от връстниците си, които получават знанията си по обичайния начин.

Решението на Капур изглежда едновременно продуктивно и деструктивно:
  • Хората действително се учат по-добре върху грешките си;
  • Безуспешните опити да се реши непознато уравнение може да лиши децата от увереността в собствените сили.

Капур обвче е убеден, че възникващите трудности активират у децата тези части на мозъка, подпомагащи по-задълбоченото запомняне. Според метода му учениците са длъжни да разберат какво им е известно и какво не им достига за да решат задачата. Това позволява не само решението да се запомни по-добре, но и много по-успешно да се достигне до справянето с не тривиални задачи, възникващи в последствие в живота.

Министерството на образованието в Сингапур е отделило за изследването на Капур $1 млн, включително $460 хиляди за обучаването учителите на 11-ти и 12-ти класове, с цел събиране на резултати за статистиката.

Самият Капур се е запознал с тази концепция, когато е учил в Националния университет в Сингапур. Отнело му е 4-ри месеца, за да реши нелинейно диференциално уравнение от областта на хидродинамиката. Най-накрая преподавателят му обяснил – за това решение математиката не била достатъчна, било е необходимо да се използва зададен алгоритъм за изчисленията.

Когато Капур попитал учителя си, защо той го е оставил да изгуби толкова време «напразно», учителят отговорил, че Капур не е прав: през тези 4-ри месеца студентът до такава степен е вникнал в проблема, че сега по-добре от всеки друг го разбира.

През 2013 година Ману Капур провежда методичния експеримент върху ученици от 9-ти клас на частно индийско училище. Той им дава задание което се решава с помощта на средно квадратично отклонение, с което те все още не били запознати.

Учениците били разделени на две групи: членовете на едната група били помолени в течение на 30-45 минути да търсят решение на задачата, а след това им обяснили правилният способ за решаване. Участниците на втората група вече знаели предварително способът за решаване, а след това им била дадена и задачата. След това и в двете групи било проведено допълнително тестуване.

Данните от проведеното изследване показали, че и двете групи са се справили с използването на готови формули еднакво добре, но тези които бяха преминали през «продуктивния провал», започнали да разбират по-добре същността на проблема и се адаптирали по-ефективно към видоизменените версии.

Капур провежда тестуването си от 2003 година. От тогава методът му се ползва с успех в САЩ, Германия и Австралия, но при учителите все още той предизвиква смесени чувства. По-голямата част смята принципът за ефективен, други се опасяват че той е неподходящ за решаване на стандартни тестове и подготовката към държавни изпити.

Освен това, такова обучение изглежда трудно не само за учениците, но и за преподавателите: на тях им е по-лесно да споделят готовите си знания с учениците отколкото да им обяснят къде те са сгрешили.

Капур смята, че стандартният подход в обучението «затваря разума» на децата: имайки едно решение, те няма да опитват да търсят други, възможно много по-креативни.

Снимков материал: quartz

Няма коментари:

Публикуване на коментар