вторник, 20 септември 2016 г.

Принципът на зелената химикалка или защо децата ни ще бъдат по-уверени от нас

Създателката на блога за възпитанието и развитието на деца – Татьяна Иванко представя нейният способ за ефективното справяне с „грешките“ при ученето. Тя смята, че начинът по който родителите ще посочват на децата си допуснатите грешки, изключително ще влияе на неговото възприятие за света и в бъдеще. Определено в думите на майката се вижда истината.

„Ще започна отдалеч. Моята дъщеря практически не е посещавала никакви предучилищни заведения за ранно развитие. Аз се занимавах с нея, у дома. Когато се упражнявахме нейната тетрадка изглеждаше по този начин:


-          Виждате ли разликата? Аз не подчертавах грешките ѝ с червен маркер. А обратното – очертавах нейните най-сполучливи ченгелчета и буквички в зелено. Тя много обичаше този подход и винаги, след всяко редче питаше: „Мамо, коя се получи най-добре?“. И така се радваше когато очертавах най-добрата ѝ буква с думите: „Идеално!“.

-          Каква е разликата между тези подходи? Разбрахте ли вече?

В първият случай ние се концентрираме върху грешките. Какво е останало във вашата фотопамет? Правилно – именно тези букви, които сте написали ужасно грозно, тези които са написани неправилно. Искаме или не, но на подсъзнателно ниво ние запомняме това, което е отделено или очертано.

Във вторият случай със зелената химикалка, ние се концентрираме върху това, което сме написали правилно! Съответно емоциите ни са съвсем други, ние възприемаме по друг начин. Тук отново се задейства нашето подсъзнание и ние се стремим да повторим идеалния резултат!

 Това е съвсем различна концепция и съвсем друга мотивация. Тук се отделя не стремежът да се избегне грешката, а усилието да се достигне до идеалното!

А сега внимание, въпросът е следен: как посочените грешки в черновата влияят на бъдещето развитие в живота?

Отговорът е очевиден. От ранно детство ние свикваме да се концентрираме върху недостатъците си, върху това което е неправилно, върху това което ни се струва неправилно. Учили са ни на това в училище с помоща на червената химикалка. Учили са ни на това и у дома, правейки ни забележки за това, което сме направили грешно. Но не са ни хвалили за това, което сме направили добре.

От 20 изписани на един ред ченгелчета е бил очертан само един. Т.е. 19 са били написани добре, а 1- не идеално.

Защо тогава сме се концентрирали на тази единственна грешка?

Именно този навик (да очертаваме в червено лошото), кочто ние усъвършенстваме от малки , от който е невъзможно да се избавим в живота на възрастни – е най-честата причина за неудовлетвореност в живота.

Където е фокусът на вниманието, там проблемът и нараства. Както е установил Зигмунд Фройд – всичко започва от детството. Ние пренасяме всичките ни навици и привички в нашия живот на възрастни, но не всички те ни служат за добро.

Използвайки принципът на зелената химикалка, ще забележите как грешките които не сте посочвали на детето изчезват сами. Детето се стреми да прави всичко правилно, подобаващо и красиво. И най-важното, ще прави това по собствена воля и с желание, защото ще е уверено в това което прави.

Автор: Татьяна Иванко

Няма коментари:

Публикуване на коментар