През последните
няколко години в Сингапур активно се използва методът за обучение на деца
наречен «Продуктивен провал» (Productive failure). Този метод е предложен от завеждащия
Лабораторията за изследване на учебните процеси, на Националния институт на
образованието – Ману Капур (Manu Kapur).
Според него този
метод е много по-продуктивен отколкото привичният вариант с пряка
последователност на лекциите и практическите занимания.
Идеята на Капур е
че, учениците първоначално трябва да пробват да решат задачата или уравнението,
а едва след това ще получат обяснението – как би трябвало да го правят. Ученият
смята, че децата обучаващи се според този принцип запомнят информацията
по-добре от връстниците си, които получават знанията си по обичайния начин.
Решението на
Капур изглежда едновременно продуктивно и деструктивно:
- Хората действително се учат по-добре върху грешките си;
- Безуспешните опити да се реши непознато уравнение може да лиши децата от увереността в собствените сили.
Капур обвче е
убеден, че възникващите трудности активират у децата тези части на мозъка,
подпомагащи по-задълбоченото запомняне. Според метода му учениците са длъжни да
разберат какво им е известно и какво не им достига за да решат задачата. Това
позволява не само решението да се запомни по-добре, но и много по-успешно да се
достигне до справянето с не тривиални задачи, възникващи в последствие в живота.
Министерството на
образованието в Сингапур е отделило за изследването на Капур $1 млн,
включително $460 хиляди за обучаването учителите на 11-ти и 12-ти класове, с
цел събиране на резултати за статистиката.
Самият Капур се е
запознал с тази концепция, когато е учил в Националния университет в Сингапур.
Отнело му е 4-ри месеца, за да реши нелинейно диференциално уравнение от
областта на хидродинамиката. Най-накрая преподавателят му обяснил – за това
решение математиката не била достатъчна, било е необходимо да се използва
зададен алгоритъм за изчисленията.
Когато Капур
попитал учителя си, защо той го е оставил да изгуби толкова време «напразно»,
учителят отговорил, че Капур не е прав: през тези 4-ри месеца студентът до
такава степен е вникнал в проблема, че сега по-добре от всеки друг го разбира.
През 2013 година
Ману Капур провежда методичния експеримент върху ученици от 9-ти клас на частно
индийско училище. Той им дава задание което се решава с помощта на
средно квадратично отклонение, с което те все още не били запознати.
Учениците били
разделени на две групи: членовете на едната група били помолени в течение на
30-45 минути да търсят решение на задачата, а след това им обяснили правилният
способ за решаване. Участниците на втората група вече знаели предварително
способът за решаване, а след това им била дадена и задачата. След това и в
двете групи било проведено допълнително тестуване.
Данните от
проведеното изследване показали, че и двете групи са се справили с използването на готови формули еднакво добре, но тези които бяха преминали през «продуктивния
провал», започнали да разбират по-добре същността на проблема и се адаптирали
по-ефективно към видоизменените версии.
Капур провежда
тестуването си от 2003 година. От тогава методът му се ползва с успех в САЩ,
Германия и Австралия, но при учителите все още той предизвиква смесени чувства.
По-голямата част смята принципът за ефективен, други се опасяват че той е
неподходящ за решаване на стандартни тестове и подготовката към държавни
изпити.
Освен това,
такова обучение изглежда трудно не само за учениците, но и за преподавателите:
на тях им е по-лесно да споделят готовите си знания с учениците отколкото да им
обяснят къде те са сгрешили.
Капур смята, че
стандартният подход в обучението «затваря разума» на децата: имайки едно
решение, те няма да опитват да търсят други, възможно много по-креативни.
Снимков материал:
quartz
Няма коментари:
Публикуване на коментар