Преподавателката
по математика Екатерина Кунина разказва пред AdMe.ru, как да се усвои таблицата
за умножаване, не досаждайки на децата и не отегчавайки ги.
Този прост метод ще
улесни изучаването, ще подари знания и ще спаси със сигурност бележника на
детето ви.
Със сигурност сте
чували от познати родители, че нишото на математическото образование по-ниско
от всякога.
„Когато децата ми
бяха във втори клас, ясно о точно разбрах, защо нивото на образование по
математика в училище – пада. Именно във
втори клас при полагането на фундамента на математическото образование,
възниква гигантска, незапълваща се дупка.
Главният проблем
е в таблицата за умножаване. Погледнете обикновенните тетрадки на децата ви.
Много дълго
обикалях в търсенето на нови тетрадки. И винаги на всичките е една и съща картинка:
Има и тетрадки,
които са много по-зле (за по-големи деца), на които безмилостно са изписани
безброй формули.
„Е какво ѝ има на
тази тетрадка?“ – биха се питали нищо не подозиращи родители. „Тук е
разположена таблицата за умножаване. Цял живот сме учили по този модел. Какво ѝ
е?“
А проблемът е
именно в това, че на тетрадката НЯМА таблица за умножаване!
Таблицата за
умножаване, скъпи приятели изглежда ето по този начин:
А още се каза
„Питагорова таблица“.
Най-горната и
най-лявата колонки могат да се избегнат. Същността е в основния правоъгълник.
Първо – ТОВА е
таблица. Второ – тя е интересна!
Нито едно дете
няма да разглежда изписаните примери с интерес.
Нито едно дете
няма да може да намери в написаните примери интересни схващания и
закономерности.
И въобще, когато
учителят казва: „Научете таблицата за умножаване“, - а детето ви дори не вижда
пред себе си никаква таблица, то веднага разбира, че математиката – е наука,
където обикновените неща се наричат по друг начин и трябва мног-много да се
зубри, а да се разбере реално почти е невъзможно.
И с какво е
по-добра тази таблица?
Първо - няма нищо
излишно.
Второ, над нея
мове да се мисли. Тук никъде не пише, че това е умножаване. Това е просто
таблица.
Трето, ако тя винаги е под ръка – детето иска, не иска
постоянно я вижда и запомня числата.
Общо взето на въпроса „седем по осем“ – то
никога нчма да отговори „55“, защото числото 55 –дори го няма в таблицата!
Само деца с
аномална памет могат да запомнят примерите. А в таблицата трябва да се запомня
по-малко, но най-важно.
Освен това,
детето автоматически търси закономерностите. То само ги намира. Детето намира
тези закономерности, дори и да не може да умножава. Например, числа които са симетрични по диагонал са равни.
Човешкият мозък е
програмиран да търси симетрия, а когато я забелязва и намира – се радва. Много
се радва! Съответно вашето дете също го забелязва самостоятелно. А това, което
човекът сам открива, ще се запомни от него завинаги, за разлика от това което е
назубрил или са му подсказали“.
Приятно учене!
Снимков материал: © livejournal.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар